خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





ضرورت انتخاب و ارزیابی منابع در آرشیوهای دیداری شنیداری

      انتخاب در همه ی سطوح مجموعه از شرایط امانت یا دسترسی خواه بصورت فیزیکی مستقیم  و خواه با ایجاد بانکهای اطلاعاتی برای انتقال الکترونیکی گرفته  تا سطح کتابخانه و آرشیو ملی اهمیت دارد. انتخاب به احتمال قوی  مهمترین و در عین حال مشکل ترین کار آرشیو دار ، موزه دار یا کتابدار است، به ویژه کسانی که با مواد دیداری شنیداری سروکار دارند و تقریباً از آغاز نظم خاصی را به گردآورنده تحمیل می کنند. اینکه چه موضوعی را گردآوری کنیم یا اینکه چه گستره ای از یک ماده را در یک مجموعه  بگنجانیم ، یکی از اولین اندیشه ها در پس انتخاب است.

    با توجه به  آنکه هر دسته ازمواد دیداری شنیداری  از لحاظ فیزیکی ویژگیهای خاص خود را دارند دور از انتظار نخواهد بود که فرآیند انتخاب  را تحت تأثیر قرار دهند. بطور کلی سه عنصر اساسی را در این فرآیند بایستی در نظر گرفت؛

    ا- محتوای اطلاعاتی

    2- نوع محمل یا ماده حامل سند

    3- محتوای زیبایی شناختی

    بدون شک بیشتر مواد دیداری شنیداری از لحاظ دربرداشتن محتوای اطلاعاتی نظیر اهمیت فرهنگی – تاریخی ، سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و آموزشی جوامع بشری گردآوری می شوند. نوع ماده یا محمل از نظر امکانات فنی وتکنولوژی بکار رفته و میزان ماندگاری آن فرآیند انتخاب را برای آرشیو با چالشی عمیق روبرو خواهد کرد. بحث زیبایی شناختی یک اثر نیز ممکن است بر سایر ارزشهای آن پیشی بگیرد و آن را بصورت اثری منحصربفرد جلوه گر نماید.

    ارزیابی ، تصمیم گیری محتوایی است، کاری که باید پیش از انتخاب صورت گیرد ودرست تر آن است که به عملیات انتخاب منابع برای کاهش حجم مجموعه به اندازه ای مدیریت شدنی «باز ارزیابی » گفته شود: ارزیابی فعالیتی است که در آن تلاش می شود ارزش و وضع پیشینه ها بر اساس کاربرد اجرایی و حقوقی آنها ؛ ارزش مدرکی ، اطلاعاتی یا تحقیقاتی آنها ؛ ترتیب ارتباطشان با پیشینه های دیگر تعیین شود.ارزیابی همچنین به تعیین ارزش ذاتی مواد کمک می کند. منظور از ارزش ذاتی ، کیفیات و خصوصیاتی هستند که شکل اولیه ی پیشینه ها را به تنها شکل قابل قبول برای نگهداری بدل می کنند.

    هر چیزی ممکن است در زمانی ارزش داشته باشد. این موضوع مطمئناً وضعیت دشواری برای آرشیو دار است. اگر آرشیودار از ابتدا این نگرش را اتخاذ کند ، به راحتی خود را به یک انباردار تبدیل می کند. برخی از آرشیوداران و حتی اهداکنندگان طرفدار این هستندکه هر چیزی باید نگه داری شود و اگر فراهم آوری ، نگه داری و انباشت مواد آرشیوی هزینه ای نداشته باشد، شاید بتوان این خط مشی نگه داری همه چیز را اعمال کرد. اما نگه داری همه چیز نوعی بی تدبیری است.

    علاوه بر مسأله هزینه های بالای نگهداری منابع تولیدی دیداری شنیداری، موضوع یافتن اطلاعات در خیل عظیم اطلاعات در دسترس می باشد که موجب سردرگمی پژوهشگر و سوق دادن وی به جستجو در منابع جایگزین می شود. پیشرفت تکنولوژی و به دنبال آن سهولت ضبط و سایر تجهیزات مرتبط با امر تولید منابع عاملی شده است  که گروههای وسیعی از مردم عادی را به جمع سایر تولید کنندگان تجاری و اهل فن به ویژه سازمانهای رادیو- تلویزیونی افزوده است. حجم انبوهی از مواد دیداری شنیداری در حال تولید می باشد و برای اجتناب ازغرق شدن در این سیل عظیم منابع حاصله از تکنولوژی نیاز به اعمال سیاستهایی جدی برای انتخاب و ارزیابی منابع بمنظور ساماندهی آرشیوهای دیداری شنیداری ضروری می باشد.

    منبع : مقاله ارزیابی آرشیوی : هریسون

     


    این مطلب تا کنون 9 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : دیداری ,منابع ,ارزیابی ,ارزش ,مواد ,اطلاعاتی ,دیداری شنیداری ,مواد دیداری ,ارزش ذاتی ,برای آرشیو ,محتوای اطلاعاتی ,مواد دیداری شنیداری ,
    ضرورت انتخاب و ارزیابی منابع در آرشیوهای دیداری شنیداری

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده