خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





پیدایش آرشیو های دیداری شنیداری

    با پیشرفت علوم و فنون در دو سده اخیر و اختراع پدیده های جالب و تازه ای مانند عکاسی(1826 میلادی، گرامافون(1877)، صفحه موسیقی(1887)، عکاسی رنگی(1891)، سینما(1895)، ضبط صوت(1898)، رادیو(1901)، و تلویزیون(1945)، و بالاخره رسانه های چند منظوره جهان وارد عصر تازه ای شد و زمینه را برای تولید منابع دیداری شنیداری بیش از پیش هموار کرد.                                                                                                                                                                                                                                               

    در پیش نویس اولیه کنوانسیون جامعه اروپا میراث دیداری شنیداری چنین تعریف شده است:  میراث دیداری شنیداری شامل فیلم های تولید شده ، توزیع شده ، پخش رادیو – تلویزیونی  شده یا در دسترس عموم قرار گرفته به هر وسیله ای است ... [ فیلم تعریف می شود به مثابه ی ] یک رشته تصاویر متحرک ثابت یا ذخیره شده روی یک تکیه گاه ( روش ضبط و ماهیت تکیه گاه استفاده شده در آغاز یا پایان کار برای نگهداری آن هر چه که باشد ) با یا بدون صدای همراه که هنگامی که تصویر افکنی می شود ، احساس حرکت تصاویر را القا می کند..» ( هریسون ، 1388 : 33 )

    در این دوران منابع دیداری شنیداری در حوزه های ارتباطات، اطلاع رسانی، آموزش و پزوهش به کار گرفته شد و فرهنگی جدید شکل گرفت. با گذشت زمان، منابع دیداری و شنیداری به کتابخانه ها راه یافت و سهم خود را به دست آورد. از این رو، سازماندهی ، حفظ و نگهداری، ذخیره و بازیابی این منابع از اهمیت ویژه ای برخوردار گشته است.                                                                                               .

    « آرشیو دیداری شنیداری سازمان یا بخشی از یک سازمان است که بر گردآوری ،مدیریت و نگهداری ، و دسترس پذیرسازی مجموعه ای از رسانه ها ی دیداری شنیداری و میراث دیداری شنیداری تمر کز دارد .» ( هریسون ، 1388 : 35 )

     بدین ترتیب آرشیو اسناد دیداری شنیداری محل گردآوری، ذخیره، حفظ و نگهداری و بازیابی منابع دیداری شنیداری است. آرشیو ویدئو، ویدئو کاست، نوار صدا و ....هریک نقش و وظیفه خود را بر دوش دارند. آرشیو منابع دیداری ـ شنیداری نیز محصول سده اخیر است.

    عوامل متعددی موانع توسعه آرشیوهای دیداری شنیداری هستند که مهمترین آن از قرار زیر می باشند:

    اولین عامل نبود آگاهی کافی در زمینه ارزش نگهداری مواد دیداری شنیداری می باشد.  عامل دوم نبود کارکنان متخصص در این عرصه که خود معلول جوانی آرشیوهای دیداری شنیداری و نو بودن تکنولوژی صدا و تصویر نسبت به اسناد مکتوب می باشد. و سرانجام نداشتن پشتیبانی مالی کافی که گریبانگیر همه سازمانها و نهادهای مسئول حفظ میراث تمدن بشری می باشد اما در زمینه آرشیوهای دیداری شنیداری بنا به طبیعت این مواد که هر کدام از آنها شرایط حفاظتی متفاوتی را می طلبد و به تبع آن نیازمند مخازن ویژه وهزینه های سنگین نگهداری می باشد.


    این مطلب تا کنون 5 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : دیداری ,شنیداری ,منابع ,نگهداری ,آرشیو ,میراث ,دیداری شنیداری ,منابع دیداری ,آرشیوهای دیداری ,میراث دیداری ,آرشیوهای دیداری شنیداری ,میراث دیداری شنیداری ,منابع دیداری شنیداری ,
    پیدایش آرشیو های دیداری شنیداری

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده